Interactieve website met Marketing Automation
Door het gebruik van Marketing Automation, door middel van (in dit specifieke geval) Active Campaign, hebben we een vrij simpele webshop een leuke interactieve toevoeging gegeven die uiteraard als doel heeft om meer conversies binnen te halen.
Smaaktest
In deze casus gaat het om een webshop, welke zich richt op de verkoop van exclusieve wijnen voor een goede prijs. We waren op zoek naar een manier om mensen naar de website te laten leiden, door iets ‘eigens’ toe te voegen dat niet direct gericht was op verkoop. Zo kwamen we samen op het idee van een smaaktest. Een idee dat zeker niet uniek in zijn soort is, maar met een eigen twist is het een leuke manier om bezoekers een simpel testje te laten doen en daarna een persoonlijk (maar wel geautomatiseerd) advies te geven op gebied van smaak.
Hoe werkt het?
Aan de hand van een 13-tal vragen omtrent jouw smaakvoorkeuren waar alleen met ja en nee kan worden geantwoord, kom je aan het einde bij een formulier waar je jouw naam en e-mailadres moet achterlaten. Wanneer je dat gedaan hebt, krijg je aan de hand van de ingevulde vragen binnen de test een uitgebreide mail waarin je jouw smaakprofiel kunt ontdekken, maar ook manieren om dit smaakprofiel om te zetten in een conversie. Zo kun je bijvoorbeeld een wijnbox met 2 verrassingswijnen in jouw smaakprofiel bestellen of zelfs een hele doos met één of meerdere wijnen, uitgezocht door de sommelier/vinoloog. Zo creëer je allereerst een groter e-mailbestand, waar je maandelijks of middels een frequentie naar keuze, een nieuwsbrief naar kan sturen. Echter leer je zo ook je klant kennen. Je komt te weten of ze meer van wijnsoort a of wijnsoort b houden, aan de hand van de smaaktest en je zorgt voor een grotere kans op een directe verkoop van een nieuwe klant!
Wat nemen wij uit handen?
In deze casus zijn wij ook de partij die de website heeft gebouwd, dus is het voor ons zeer gemakkelijk schakelen. We hebben samen met de sommelier/vinoloog de smaken bedacht, de online marketeer bedenkt de automatiseringsboom, de grafisch designer maakt de smaaktest en samen met de webdeveloper maken we alles werkend en koppelen we het met het systeem. De rest gaat vanzelf.
Marketing automation
Dan komt het leukste gedeelte, namelijk ervoor zorgen dat aan de hand van de ingevulde vragenlijst, een juist smaakprofiel automatisch wordt verstuurd vanuit het systeem. Op basis van een aantal sterke smaken hebben we een routing bepaald naar 4 smaakprofielen. De mailing is daarbinnen altijd hetzelfde, echter worden de wijnen maandelijks aangepast door de sommelier, zodat het aanbod altijd actueel is. Zo hebben we samen met de sommelier bedacht welke smaken passen bij welk smaakprofiel en door een mooie automatisering (zie afbeelding) komen we tot de perfecte marketingtool.
Ook een idee?
Heb je zelf ook een idee als deze of wil je gewoonweg meer weten omtrent marketing automation of de tool Active Campaign? En hoe we dat voor jou op een leuke en vooral effectieve manier in kunnen zetten? Dat kan! Neem gerust contact op via: erik@qstylez.nl