Social media tips voor de feestdagen
De feestdagen staan voor de deur, en dat betekent dat het tijd is om je social media aanwezigheid naar een hoger niveau te tillen! In dit artikel delen we een aantal social media tips die je zeker moet toepassen om tijdens de feestdagen zichtbaar te zijn bij je doelgroep.
Begin op tijd met het uitwerken en de uitvoering van je strategie
Zoals elk bedrijf inmiddels wel weet is de concurrentie tijdens de feestdagen moordend. Begin daarom op tijd met het uitdenken van je strategie, zodat je ook op tijd kunt beginnen met de uitvoering ervan. De meeste mensen oriënteren zich ruim voor de feestdagen al op het uitkiezen van cadeautjes. Begin je dus te laat met het opzetten van je campagne? Dan is de concurrentie je voor en is de kans groot dat je minder verkoopt. Daarnaast stijgen de advertentiekosten flink rondom de feestdagen. Dit komt doordat wanneer de feestdagen dichterbij komen, de concurrentie steeds groter wordt. Met hetzelfde advertentiebudget bereik je daarom minder mensen, dan voorheen. Dit brengt ons bij de volgende social media tip voor de feestdagen.
Verhoog rondom de feestdagen je advertentiebudget
Omdat de advertentiekosten rondom de feestdagen stijgen is het belangrijk om op tijd je advertentiebudget te verhogen, zodat je zichtbaar blijft voor je doelgroep. Doe dit al minimaal twee á drie weken voordat de feestdagen beginnen. Met hoeveel je het advertentiebudget moet verhogen is afhankelijk van je product en van de branche waarin je werkzaam bent. Over het algemeen kan een toename van 20% tot 50% van je advertentiebudget tijdens de feestdagen een redelijke richtlijn zijn, maar het is daarbij wel van cruciaal belang om de prestaties en de ROI van je content voortdurend te monitoren en je budget daarop aan te passen. Elke situatie is uniek, dus het is belangrijk om je strategie aan te passen op basis van wat het beste werkt voor jouw bedrijf.
Bereik je volgers met winacties
Wil je zoveel mogelijk volgers bereiken? Zet dan een winactie op om jouw bereik en interactie met je doelgroep te vergroten. Winacties rondom de feestdagen doen het altijd goed. Mensen zijn op zoek naar cadeautjes en hoe leuk is het om er een te winnen of om korting te krijgen? Door bijvoorbeeld een winactie op te zetten waarin mensen jouw bericht moeten delen, moeten reageren of mensen jouw bericht moeten liken, creëer je meer betrokkenheid en dus ook meer bereik. Dit is precies wat je wilt bereiken tijdens de feestdagen om ervoor te zorgen dat je zichtbaar bent.
Gebruik videocontent voor het bereiken van jouw doelgroep
Zet tijdens de feestdagen videocontent in. Videocontent is essentieel om emotie over te brengen en een diepere verbinding met je doelgroep te creëren. Met videocontent kun je jouw producten en diensten op een boeiende manier presenteren en kun je een verhaal vertellen dat mensen raakt of interesseert. Daarnaast vinden mensen het leuker om naar video’s te kijken in plaats van naar plaatjes. Met het inzetten van video’s creëer je daarom een groter bereik. Mensen reageren vaker op video’s en deze worden ook sneller gedeeld dan foto’s. Zet jij dus rondom de feestdagen een geweldige videocampagne in? Dan is de kans groot dat je beter zichtbaar bent dan met het inzetten van alleen fotocontent.
Wees onderscheidend en creatief met je content
Rondom de feestdagen word je overspoeld door advertenties en reclames. Het is een periode waarin merken en bedrijven strijden om de aandacht van consumenten. Zorg er daarom voor dat je onderscheidend en creatief bent in de content die je deelt, zodat je opvalt. Bedenk iets wat jouw belangrijkste concurrenten nog niet hebben, maar blijf daarbij wel altijd in lijn met je merkwaarden. Creativiteit mag nooit ten koste gaan van de integriteit van je merk. Dus terwijl je buiten de gebaande paden denkt, moet je ervoor zorgen dat de boodschap die je overbrengt nog steeds in lijn is met waar jouw merk voor staat.
Je kunt tijdens de feestdagen op verschillende manieren creatief zijn. Afhankelijk van je product kun je bijvoorbeeld inspelen op het nostalgische gevoel tijdens de feestdagen of bedenk een specifieke campagne voor wat lokale gemeenten. Bedenk een kerstquiz waar men cadeautjes bij kan winnen of maak een social media adventskalender, waarbij je de spanning gedurende de maand december opbouwt door elke dag een nieuw stukje content te delen. Dit kan variëren van exclusieve kortingen en sneak peeks tot leuke feitjes over je bedrijf. Kortom, wees creatief en bedenk leuke en onderscheidende ideeën om op te vallen tijdens de feestdagen.
Met deze waardevolle social media tips voor de feestdagen hopen we je goed te hebben voorbereid om jouw merk op de meest creatieve en effectieve manier te presenteren aan je doelgroep. Onthoud dat de feestdagen niet alleen draaien om verkopen, maar ook om het creëren van een betekenisvolle band met je klanten!