Google update: Google stelt uitfaseren Third Party Cookies uit naar 2025!
Belangrijk nieuws omtrent de voortgang van de Privacy Sandbox van Google. Het Google Privacy Sandbox-initiatief is gericht is op het waarborgen van de online privacy van gebruikers. Het heeft als doel veelgebruikte trackingmechanismen, zoals Third Party Cookies, te verwijderen en geheime tracking methoden te blokkeren. Dit alles om gebruikers meer controle te geven over hun privacy, terwijl adverteerders nog steeds relevante advertenties kunnen blijven aanbieden.
Verdwijning Third Party Cookies in Google Chrome uitgesteld naar 2025
Zoals wij hebben laten weten in een eerder artikel, zullen de Third Party Cookies in Google verdwijnen. Het uitfaseren van Third Party Cookies in Google Chrome is een cruciale stap om de privacy van gebruikers te kunnen garanderen, terwijl er tegelijkertijd een gezond digitaal ecosysteem behouden kan worden. Echter, zoals met elke innovatie, komen er uitdagingen en complexiteiten naar voren die zorgvuldige afweging vereisen, zoals nu bij deze kwestie ook het geval is.
In het recente kwartaalrapport van Google, gepubliceerd in samenwerking met de Britse Competition and Markets Authority (CMA), is aangekondigd dat het uitfaseren van Third Party Cookies in Google Chrome is uitgesteld naar 2025. Deze beslissing is genomen na grondige evaluatie en nauwe samenwerking met belanghebbenden uit de industrie, toezichthouders en ontwikkelaars. Waar Google eerst had aangegeven vanaf het derde kwartaal van 2024 voorgoed afscheid te nemen van de Third Party Cookies, wordt dit nu uitgesteld naar het begin van 2025.
Wat betekent het uitstellen van het uitfaseren van de Third Party Cookies voor marketeers en bedrijven?
De aankondiging van de verdwijning van de Third Party Cookies in Google kwam begin dit jaar voor veel partijen vrij onverwacht, ondanks het feit dat diverse browsers de cookies al blokkeerden. Er moest door veel bedrijven snel worden nagedacht over een nieuwe aanpak van dataverzameling en over een nieuwe marketingstrategie. Het verdwijnen van de Third Party Cookies zorgt er namelijk voor dat een groot deel van jouw data niet meer gemeten kan worden, waardoor jouw marketingresultaten onvolledig zijn en remarketingcampagnes opzetten bijna onmogelijk wordt.
Bedrijven kunnen op de verdwijning van de Third Party Cookies in Google Chrome inspelen door over te stappen naar First Party Cookies, ook wel First Party Data genoemd. Dit kan door middel van server-side tagging. Server-side tagging is kortgezegd, een nieuwe dataverzamelingsmethode, waarbij data eerst van de browser van de gebruiker naar jouw eigen webserver wordt gestuurd en pas daarna (indien gewenst) wordt verzonden naar platformen als Facebook of Google Analytics. Hierdoor ligt de controle over jouw data geheel bij jezelf, omdat de data uit eerste hand (First Party) wordt verkregen. Het wegvallen van de Third Party Cookies heeft op deze manier van dataverzameling geen invloed meer op jouw marketingresultaten.
Nu de verdwijning van de Third Party Cookies in Google is uitgesteld, hebben marketeers en bedrijven meer tijd om over te stappen naar First Party Cookies en server-side tagging te integreren. Het integreren van server-side tagging vereist veel kennis en is een tijdrovend proces. Bedrijven kunnen deze extra tijd nu dus goed gebruiken om zich te verdiepen in de overstap naar First Party Data en hun marketingstrategie daarop aanpassen.
Meer informatie over de Privacy Sandbox van Google, Third Party Cookies of over het instellen van server-side tagging? Neem dan gerust contact met ons op!