Een nieuwe website: hoe pak je dat aan?
Een nieuwe website: hoe pak je dat aan? Of je nu een hele nieuwe website gaat bouwen of je verouderde site nieuw leven in wilt blazen, één ding is belangrijk om voor ogen te houden: wat is het doel van je site? Zonder een duidelijk doel ga je lukraak aan de slag en loop je het risico dat je straks met een prachtige website zit die niet goed bij je bedrijf aansluit. Maar hoe pak je dit aan?
Begin bij de missie, visie en kernwaarden van je organisatie
De missie, visie en de kernwaarden omschrijven samen waar je bedrijf voor staat en waar je in de toekomst heen wilt. Heb je dit nog niet geformuleerd voor jouw organisatie? Neem dan even de tijd om hier bij stil te staan. Dat hoeft niet heel uitgebreid, eigenlijk moeten de missie en visie juist heel bondig zijn. Een missie vertelt iets over de identiteit van jouw bedrijf, de reden van jullie bestaan en wat jullie doen. De visie vertelt vervolgens over de toekomst van de onderneming. Dus: wat willen jullie bereiken met de onderneming? Laten we Lego als voorbeeld nemen. Zij verwoorden het als volgt:
Missie: inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen
Visie: het spelen van de toekomst uitvinden
Voor wie maak je een website?
Als bedrijf lever je misschien diensten aan meerdere doelgroepen of werk je voor zowel particulieren als bedrijven. Toch is het belangrijk te kiezen op wie je richt met je website. Bedenk waar je focus ligt en spreek die doelgroep direct aan. Als je ze op de homepage niet direct de goede informatie geeft is de kans groot dat ze direct afhaken.
Leer van het verleden
Heb je al een website? Schrijf dan op wat je hier goed aan vindt en wat je daar juist helemaal niet aan bevalt. Dit helpt om de juiste keuzes te maken voor je nieuwe website.
Kijk hoe de concurrentie het doet, maar kopieer niet
Het is altijd goed om inspiratie op te doen bij concurrenten, maar neem niet alles klakkeloos over. Houd altijd in gedachten dat je website moet aansluiten bij jouw bedrijf en jouw doelgroep. Door na te doen wat de concurrent doet onderscheid je jezelf niet.
Wat moet er op je site komen te staan?
Heb je het doel en de doelgroep van je site bepaald en heb je kritisch gekeken naar je huidige site en/of die van concurrenten dan is het tijd om de inhoud van de site te bepalen. Bedenk (samen met je website bouwer) welke informatie zeker op jouw site moet staan en maak een menustructuur. Wees ook daar kritisch en focus op de belangrijkste doelgroep die je wilt aanspreken.
Benieuwd hoe wij je hiermee kunnen helpen? Neem eens vrijblijvend contact op met info@qstylez.nl