Het afgelopen jaar is er veel gebeurd in het Social Media landschap. Twitter veranderde haar naam naar X, TikTok is verboden voor medewerkers van overheidsorganisaties, AI en Chat GPT veroverden de wereld en Instagram lanceerde in de laatste maand van het jaar de app ‘Threads’ in Europa. Threads gaat hiermee volop in de concurrentiestrijd met X. Daarnaast werden we ineens overspoeld met ‘kanalen’. Een optie op onder andere Instagram en WhatsApp om een geheel eigen mediakanaal te creëren waarin fans van jouw bedrijf alleen content van jou kunnen lezen. Wat staat ons de komende 12 maanden te wachten? Wij zetten het voor je op een rij!

✋ Vraag het QStylez: Heb je hulp nodig bij AI?

AI, AI en nog eens AI

We kunnen er niet meer omheen. Artificial intelligence ofwel: AI. Het afgelopen jaar is deze term je waarschijnlijk niet ontgaan. Met de komst van Chat GPT maken bedrijven en studenten in een handomdraai arbeidsovereenkomsten, samenvattingen, of volledige teksten.

AI is veel meer dan alleen Chat GPT. Ook op de social media platformen wordt het veelvuldig gebruikt voor het maken van teksten, maar ook voor het bepalen van de algoritmen. Omdat de algoritmen van deze platformen steeds slimmer en sneller worden, kan de betrokkenheid van gebruikers veel sneller worden voorspeld. Bij het openen van bijvoorbeeld de TikTok app staan er filmpjes voor jou klaar waar jij in geïnteresseerd bent. Je hoeft hiervoor niet per se een account te volgen.

Aantal volgers en hashtags

Doordat steeds meer platformen AI inzetten om het algoritme te bepalen, zul je merken dat het aantrekken van nieuwe volgers steeds lastiger wordt. De gebruiker krijgt immers toch al content te zien waarin zij geïnteresseerd in zijn en betrokkenheid in hebben getoond. Ook hashtags zijn niet meer belangrijk in 2024. Instagram vindt het plaatsen van hashtags minder belangrijk dan het geven van een onderwerp aan een Reel. Hashtags zullen daarom hoogstwaarschijnlijk langzaam verdwijnen.