Social Media trends van 2024
Het afgelopen jaar is er veel gebeurd in het Social Media landschap. Twitter veranderde haar naam naar X, TikTok is verboden voor medewerkers van overheidsorganisaties, AI en Chat GPT veroverden de wereld en Instagram lanceerde in de laatste maand van het jaar de app ‘Threads’ in Europa. Threads gaat hiermee volop in de concurrentiestrijd met X. Daarnaast werden we ineens overspoeld met ‘kanalen’. Een optie op onder andere Instagram en WhatsApp om een geheel eigen mediakanaal te creëren waarin fans van jouw bedrijf alleen content van jou kunnen lezen. Wat staat ons de komende 12 maanden te wachten? Wij zetten het voor je op een rij!
AI, AI en nog eens AI
We kunnen er niet meer omheen. Artificial intelligence ofwel: AI. Het afgelopen jaar is deze term je waarschijnlijk niet ontgaan. Met de komst van Chat GPT maken bedrijven en studenten in een handomdraai arbeidsovereenkomsten, samenvattingen, of volledige teksten.
AI is veel meer dan alleen Chat GPT. Ook op de social media platformen wordt het veelvuldig gebruikt voor het maken van teksten, maar ook voor het bepalen van de algoritmen. Omdat de algoritmen van deze platformen steeds slimmer en sneller worden, kan de betrokkenheid van gebruikers veel sneller worden voorspeld. Bij het openen van bijvoorbeeld de TikTok app staan er filmpjes voor jou klaar waar jij in geïnteresseerd bent. Je hoeft hiervoor niet per se een account te volgen.
Aantal volgers en hashtags
Doordat steeds meer platformen AI inzetten om het algoritme te bepalen, zul je merken dat het aantrekken van nieuwe volgers steeds lastiger wordt. De gebruiker krijgt immers toch al content te zien waarin zij geïnteresseerd in zijn en betrokkenheid in hebben getoond. Ook hashtags zijn niet meer belangrijk in 2024. Instagram vindt het plaatsen van hashtags minder belangrijk dan het geven van een onderwerp aan een Reel. Hashtags zullen daarom hoogstwaarschijnlijk langzaam verdwijnen.
Hoe moet jouw bedrijf met deze veranderingen omgaan?
Om interessant te blijven voor jouw doelgroep is het belangrijk dat je de content van jouw bedrijf aanpast aan de trends van Instagram en TikTok. Het is belangrijk om consequent een bericht te posten en te experimenteren met de video’s die je plaatst als Reel of op TikTok.
Betrokkenheid creëren
Om jouw doelgroep te interesseren en te binden, is het van belang om een connectie aan te gaan. Plaatst iemand een opmerking onder jouw bericht? Reageer dan. Dit kan met een korte zin of een emoticon. Hiermee laat je zien dat je jouw volgers belangrijk vindt en de tijd voor ze neemt om een reactie terug te geven. Vraag ook om de mening van jouw volgers. Vinden ze de content leuk die je plaatst? Of zien zij liever iets anders? Ga de dialoog aan!
Nodig bijdragers uit en maak jouw bereik groter
Werk je als bedrijf samen met een ander partner, klant of merk? Vergroot dan jouw netwerk door een bijdrager uit te nodigen voor de post. Hiermee kom je in de tijdlijn terecht van jouw netwerk, maar ook in die van de partner, klant of merk.
Make it personal!
De meeste mensen staan er niet om te springen, maar voor de groei van jouw bedrijf is het een van de belangrijkste punten. Maak de content die je maakt persoonlijk. Gebruik jouw medewerkers voor het maken van de content. Kijk recht in de camera en spreek de doelgroep toe. Neem ze letterlijk mee in de werkprocessen en praat tegen de camera alsof de doelgroep tegenover je staat.
We kunnen nog wel vier bladzijden vol schrijven over de nieuwste trends op het gebied van Social Media. We vertellen ze liever onder het genot van een kopje koffie of thee op ons kantoor in Volendam.