De méést actuele social updates
Benieuwd naar de méést actuele social updates? Als Web- & Reclamebureau zijn wij altijd op de hoogte van de opkomende en nieuwste social updates. Door wekelijks onderzoek te doen naar de nieuwste ontwikkelingen binnen onze branche, kunnen wij het realiseren om te allen tijde up-to-date te zijn. Graag zouden wij onze kennis ook met jullie willen delen en jullie op de hoogte willen brengen van de nieuwste updates binnen de sociale mediawereld. In deze blog bespreken wij daarom wekelijks de méést actuele social updates met jullie.
Social update maart: Meta heeft nieuwe plaatsingen toegevoegd!
Adverteerders opgelet! Meta heeft enkele nieuwe plaatsingen toegevoegd aan het advertentielandschap. Ben je een Facebook-adverteerder en werk je met handmatige plaatsingen? Check dan even je huidige plaatsingsselectie. Meta heeft namelijk wat plaatsingen aan deze selectieopties toegevoegd die jouw prestaties kunnen verbeteren en de CPM van jouw campagnes kunnen verlagen.
De nieuwste plaatsingen die door Meta beschikbaar zijn gesteld zijn als volgt: Instagram-zoekresultaten, Instagram-profielfeed, Instagram-Explore Home en Facebook Zakelijk verkennen.
Meer informatie over de mogelijkheden van social media marketing?
Social update maart: Gaat Meta een nieuwe Twitter applicatie bouwen?
Al langere tijd gingen er geruchten rond over het feit dat Meta met een nieuwe applicatie bezig zou zijn. Zojuist is er bevestigd door een woordvoerder van Meta dat er inderdaad gewerkt wordt aan een – op tekst gebaseerde – applicatie voor sociale netwerken. Dit zou het broertje of zusje van bijvoorbeeld Twitter kunnen worden, maar dan in een moderner jasje en met een iéts andere insteek. De functie van de app? Een woordvoerder van Meta liet er tijdens een nieuwsuitzending van de BBC het volgende over weten: ‘’We onderzoeken een op zichzelf staand gedecentraliseerd sociaal netwerk voor het delen van tekst updates. We geloven dat er een mogelijkheid is voor een aparte ruimte waarin videomakers en andere publieke figuren tijdig updates over hun interesses, werkzaamheden en vakkennis kunnen delen met de wereld.’’
Social update maart: Er is een nieuwe Tiktok ‘Keyword Insights’ tool
Op TikTok is er sinds kort een nieuwe tool toegevoegd, genaamd ‘Keywords Insights’. Met deze tool kan er inzicht verkregen worden in de populariteit en in het aantal clicks op specifieke zoekwoorden in TikTok. Je kunt dus zien op welke zoekwoorden mensen veel zoeken en/of klikken. Het is door deze tool makkelijk om zoekwoorden te vinden die je in je video’s zou kunnen gebruiken, om je prestaties in TikTok te verbeteren. De tool vertelt je precies hoe het betreffende zoekwoord wordt gebruikt in de video. Zo kan deze bijvoorbeeld in de voice-over, tekstoverlay of in de advertentietekst staan.
Social update maart: Instagram stopt met livestream shoppen vanaf 16 maart
Er is weer een nieuwe Meta-ontwikkeling op het gebied van Instagram. Zo kun je namelijk vanaf 16 maart 2023 niet meer op Instagram shoppen via een livestream. Hoewel dit echter alleen nog vooral in Amerika en Azië mogelijk was, is dit nu in Amerika ook niet meer mogelijk. Vóór deze update was het mogelijk om via (in dit geval) Instagram te kijken naar een livestream waarin een influencer een bepaald product aan het gebruiken/demonsteren was. Het product uit de livestream kon dan getagt worden of er kon een link naar het betreffende product in de video worden gezet. Je hoefde dan alleen nog op deze link te drukken en dan werd je naar de betaalpagina van het product geleid. Een makkelijke manier om je producten te verkopen zou je zeggen! Toch werkte deze manier van verkopen niet heel goed als je kijkt naar de cijfers. Namelijk maar 5% van de e-commerce shoppingresultaten uit Amerika kwamen door livestream shoppingen. Als het in Amerika een succes zou zijn geweest, dan was de kans groot dat Nederland hier ook snel in zou volgen. Dit is nu echter nog niet het geval. Voor 2023 staan er wel nog een aantal social shopping ontwikkelingen op het programma – alleen welke dat precies zijn en voor welk platform – is nog de vraag.
Social update maart: LinkedIn-posts inplannen voor bedrijfspagina’s
Waar het bij andere social mediakanalen zoals Facebook en Instagram, al wel mogelijk was om posts in te plannen voor bedrijfspagina’s, was dit voor LinkedIn nog niet het geval. In augustus 2022 werd al wel duidelijk dat LinkedIn bezig was met een inplan-functie, maar daar werd later niets meer van vernomen. Tot nu. Eindelijk kunnen er posts worden ingepland voor bedrijfspagina’s zonder daar externe tools voor te hoeven gebruiken! Let wel op: deze functie is nog niet beschikbaar op alle bedrijfspagina’s, maar wordt geleidelijk aan uitgerold onder alle bedrijfspagina’s binnen LinkedIn. Nog even geduld dus. Deze functie is momenteel al wel beschikbaar voor persoonlijke profielen en in de mobiele app.
Social update februari: Nieuwe abonnementsformule vanuit Meta op komst
Er wordt momenteel flink gespeculeerd over een nieuwe Meta ontwikkeling voor creators en influencers, betreft Facebook en Instagram. Zo wordt er namelijk een nieuwe formule getest onder de naam ‘Meta Verified’, waarin er een betaalformule wordt aangelegd voor Facebook en Instagram. Het idee hierachter? Meta wil dat er in de toekomst betaald moet gaan worden door creators en influencers voor het hebben van een Facebook- en/of Instagramaccount. Volgens de speculaties zullen deze kosten per maand oplopen tot circa 11 euro voor de combinatie Facebook en Instagram. Voor dit bedrag kun je jouw account laten verifiëren met je ID-kaart en krijg je toegang tot een speciale klantendienst. Inmiddels heeft de topman van Meta de geruchten over een mogelijke betaalformule bevestigd, maar of deze er werkelijk gaat komen is nog de vraag.
Social update februari: Nieuwe ‘’Creator Channel- functie’’ op Instagram
Er komt een nieuwe kanaalfunctie op Instagram waarmee influencers een massaal DM-bericht kunnen versturen naar hun volgers. Dit kan gezien worden als een nieuwe marketingfunctie, omdat influencers hierbij directe betrokkenheid van volgers kunnen creëren. Dit uitzendformaat van één naar meerdere personen tegelijk, kan de manier waarop influencers zich verhouden tegenover hun publiek verbeteren. Daarnaast biedt deze nieuwe functie extra manieren om producten en partnerschappen te promoten, maar ook om partnerschappen te onderhouden. Een super toffe nieuwe marketingfunctie dus!
Social update februari: Nieuwe TikTok tool genaamd ‘’Topproducten’’
TikTok heeft een nieuwe tool toegevoegd aan zijn Creative Center dat laat zien hoe populair bepaalde producten zijn in de TikTok-app. De populariteit van deze producten wordt gerankt op basis van het aantal geplaatste advertenties waarin het item voorkomt, samen met het aantal vertoningen, reacties, likes en het aantal mensen die de hele video hebben bekeken. Ben je benieuwd naar goed scorende producten binnen een bepaalde regio, tijd of binnen een bepaalde productgroep? Dan kun je filters voor regio, productgroep, maar ook voor een tijdzone toepassen.