Als marketingspecialisten kijken we altijd vooruit door onderzoek te doen naar opkomende trends binnen het marketinggebied. Als bedrijf is het belangrijk om altijd up-to-date te zijn en in te spelen op actuele marketingontwikkelingen binnen je marketingstrategie. We zochten daarom de aankomende marketingtrends van 2024 voor je uit.

Duurzaamheidsmarketing

Duurzaamheid is niet langer een kortstondige trend; het wordt steeds meer een diepgeworteld aspect van zowel de bedrijfscultuur als de marketingstrategie van bedrijven. De consument van nu hecht een steeds grotere waarde aan duurzaamheid en daarbij aan milieubewuste merken. Bedrijven zullen hun huidige aanpak moeten aanpassen willen zij voldoen aan de groeiende verwachtingen van consumenten op het gebied van duurzaamheid. In 2024 zal er daarom een opmerkelijke toename zijn in duurzaamheidsgerichte marketing, ofwel duurzaamheidsmarketing, waarin merken hun loyaliteit aan milieubescherming communiceren en consumenten aanmoedigen om duurzame keuzes te maken.

Toename in Voice Search zoekopdrachten

SEO-specialisten opgelet; in 2024 zullen de zogenoemde Voice Search opdrachten (sprekende zoekopdrachten) nóg populairder worden. Als SEO-specialist is het daarom straks noodzakelijk om de huidige SEO-strategie aan te passen en er een te hanteren waarbij er rekening wordt gehouden met sprekende zoekopdrachten. Dit wordt ook wel Voice Search Optimalisatie genoemd. Bij Voice Search gebruiken mensen automatisch sneller spreektaal dat meestal bestaat uit longtail zoekwoorden, in tegenstelling tot short tail zoekwoorden die vaker worden ingetypt in zoekmachines zoals Google. In de SEO-strategie dient hier dus rekening mee gehouden te worden. Ook het geven van directe en relevante antwoorden op vragen in zoekmachines wordt cruciaal in 2024.

 

Verschuivende focus van paid media naar owned media

Waar het in de jaren hiervoor altijd ging over het inzetten van paid media voor het behalen van online succes, wordt deze focus in 2024 vooral omgezet naar het inzetten van owned media. Deze omkeer naar owned media heeft vooral te maken met de stijgende advertentiekosten, waardoor bedrijven met hun budgetten en hun prestaties in de knoei komen. Ook worden de privacy settings binnen Meta en Google steeds verder aangescherpt, waardoor diverse targeting mogelijkheden verdwijnen of worden ingeperkt en third party cookies ook van de baan zijn. De mogelijkheden voor bedrijven om nog gericht te kunnen adverteren op de doelgroep die je wilt bereiken worden steeds kleiner. Bedrijven moeten het in 2024 het dus over een andere boeg gaan gooien en niet meer alleen de focus leggen op paid media. Hier komt owned media om de hoek kijken. In 2024 wordt het opbouwen van jouw eigen first party (data) een absolute prioriteit. Ga dus nadenken over hoe je owned media kunt integreren in jouw huidige marketingstrategie en zorg dat je in 2024 minder afhankelijk bent van paid media.