WTF betekenen al deze afkortingen?
Afkortingen binnen ons werkveld
Door gebruik te maken van meerdere online platformen, het verzamelen en delen van data en gewoonweg vanwege het feit dat je als klant in een andere branche acteert, krijgen we soms vragen over bepaalde begrippen. Sommige afkortingen of begrippen zijn logischerwijs dan ook niet bij jullie bekend. Omdat wij deze te pas en te onpas gebruiken, durven sommigen niet naar de betekenis te vragen. Sommigen gelukkig ook wel! Vaak zijn het begrippen die buiten ons werkveld niet veel worden gebruikt. Net zoals wij een aantal begrippen uit jullie branche niet kennen. Onderstaande lijst is gevuld met begrippen die wij dagelijks gebruiken en zal ook onderhevig zijn aan verandering. Wij hopen dan ook dat jullie met deze lijst een beetje geholpen zijn.
Social media marketing
META: Meta is het moederbedrijf van Facebook, Instagram, Whatsapp en Threads.
Organisch: resultaat in de vorm van bereik, views, kliks etc. die behaald is door alle soorten GRATIS content. Organisch bereik is niet gesponsord.
Contentcreatie: het maken van social media berichten, blogs, video’s, illustraties, infographics, websiteteksten.
Infographic: een informatieve illustratie in de vorm van een afbeelding en tekst.
Stories: een functie op Facebook of Instagram om een foto of video (met of zonder tekst) te delen die voor 24 uur zichtbaar is en daarna automatisch verdwijnt zonder dat deze op de feed verschijnt.
Feed: de weergaven van content op een profiel waar je doorheen kunt scrollen.
Reel: een reel is een korte video die je op Instagram of Facebook plaatst voorzien van montage en muziek. Deze vorm van content levert een hoog bereik op in de gebruikte app.
Remarketing: een vorm van adverteren waarbij we de mensen bereiken die al in contact zijn geweest met jouw bedrijf.
Website termen
Sitemap: binnen een sitemap vind je een lijst met alle webpagina’s van de website.
Bedankpagina: de pagina waar je als bezoeker terecht komt nadat je een formulier hebt ingevuld, een bestelling hebt geplaatst of je voor een nieuwsbrief hebt aangemeld. Deze pagina wordt door onze online marketeers gemeten om erachter te komen hoeveel mensen een waardevolle actie hebben uitgevoerd op de website.
Landingspage/landingspagina: de pagina waar de bezoeker op landt wanneer hij op een zoekresultaat klikt.
Wireframe: een wireframe is een schematische weergave van een website of van een webpagina. De indeling op zowel de homepage als op gebied van menustructuur is hierbij leidend. Daarna kan het inkleuren beginnen.
Marketing termen:
Google Ads: het advertentieplatform van Google waar advertenties voor de zoekmachine gemaakt kunnen worden.
SEO: Search Engine Optimization: dit zijn alle werkzaamheden die je uitvoert om jouw website te verbeteren. Hiermee creëer je een hogere positie in de organische zoekresultaten van de zoekmachines. In het Nederlands noemen we dit zoekmachineoptimalisatie.
SEA: Search Engine Advertising: het opzetten, monitoren en bijsturen van advertentiecampagnes binnen zoekmachines die ervoor zorgen dat jij meer traffic naar jouw website krijgt. Met deze methode kun je specifiek op bepaalde doelgroepen richten.
Traffic: personen die een bezoek brengen aan jouw website.
Conversie: het percentage bezoekers op een website dat tot een transactie overgaat. Dit kan in de vorm van een aankoop, brochure download, offerte aanvraag.
Customer Journey: de reis die de klant (fysiek of online) aflegt om tot een aankoop van product of dienst te komen.
Lead: een persoon die interesse heeft in jouw product of dienst of onderneming en dit laat weten door het aanvragen van een brochure, offerte of het abonneren op een nieuwsbrief.
CPC/cost per click: de kosten die gemaakt worden als één person klikt op een advertentie
ROAS ROAS is de afkorting van de term Return On Advertising Spend. Hierbij bereken je hoe effectief jouw campagne of zoekwoord is geweest.
ROI/Return on Investments: de verhouding tussen de opbrengsten en de uitgaves van een campagne.
KPI/Kritieke prestatie indicatoren: met deze indicatoren kun je de prestaties van een team of organisatie meten.
AI/Artificial Intelligence: kunstmatige intelligentie is verzamelnaam voor applicaties die kunstmatig menselijke vaardigheden vertonen. Voorbeelden hiervan zijn teksten schrijven, plannen, leren en redeneren.
ChatGPT: een chatbot op basis van kunstmatige intelligentie.
Prompt: een prompt is een tekstuele opdracht die je invoert in ChatGPT. Op basis van je prompt geeft ChatGPT het antwoord.
Algemene afkortingen
USP/Unique Selling Point: Welk product of dienst maakt jouw onderneming onderscheidend van andere ondernemingen
API: Met een API kun je verschillende systemen aan elkaar koppelen. Denk bijvoorbeeld aan een e-mailsysteem die je aan jouw website kunt koppelen.
FAQ/Frequently Asked Questions: een lijst met vragen en antwoorden die het meest gesteld worden.
And last but not least
QStylez: de Q staat voor Quality en Stylez is een afgeleide van stijl. Denk hierbij aan de gehele (huis)stijl of bedrijfsidentiteit die we voor een organisatie van A tot Z kunnen verzorgen. In de periode dat wij de naam bedachten gingen we in eerste instantie voor Stylez, maar deze was voornamelijk op domeingebied al helemaal vastgelegd. Wij zijn in elk geval trots dat we dit begrip nog steeds kunnen en mogen uitleggen na bijna 12,5 jaar.