Grootste update in Google Analytics per 1 juli 2023!
Wat verandert er allemaal?
Wellicht heb je het al voorbij zien komen: Google Analytics 4 (GA4) is al beschikbaar en zal binnenkort de huidige Google Analytics vervangen. Deze overgang betreft de grootste update die Google ooit heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie meer nodig, het is namelijk dé meest gebruikte web analytics tool. Wat is het, wat zijn de voor- en nadelen en waarom is dit voor jou van belang? Hieronder kort even een uitleg.
Google Analytics 4 is speciaal ontworpen voor een nieuwe, toekomstbestendige manier van meten. Dat houdt puntsgewijs in:
• GA4 verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject
• Het gebruikt gegevens op basis van gebeurtenissen in plaats van sessies
• Het bevat privacy opties zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering
• Voorspellende mogelijkheden bieden begeleiding zónder complexe modellen
• Directe integraties met mediaplatforms stimuleren acties op jouw website of -shop
Wat gaat er na 1 juli 2023 gebeuren?
Vanaf die datum verwerkt jouw huidige Google Analytics geen gegevens meer. Je kunt jouw rapporten na 1 juli 2023 wel nog enige tijd inzien, maar gegevens zijn niet overdraagbaar naar GA4.
Wat zijn de voordelen van Google Analytics 4?
• Crossplatform/device tracking op basis van user-ID én Google signalen
• GA4 bevat Machine Learning: hierdoor is Google in staat om voorspellingen te doen en eventuele ontbrekende data aan te vullen
• Geavanceerde analyse rapporten in de Analysehub zijn beschikbaar voor iedereen
• Gratis verbinding met BigQuery: toegang tot de raw GA4 data
• Anonimisering van gegevens: GA4 anonimiseert automatisch de IP-adressen van bezoekers
• Future proof: doordat GA4 zoveel mogelijk data verzameld zonder cookies of andere ID’s (cookieless tracking = de toekomst)
• Automatische tracking voor bepaalde soorten events
• Het inrichten en aanmaken van doelgroepen gaat een stuk eenvoudiger
• Nieuwe reeks betrokkenheidsstatistieken zoals engaged sessions, engagement rate, engaged sessions per user en engagement time
• Geen datalimiet, behalve dan op het aantal gebeurtenissen dat je kan tracken
Wat zijn de nadelen van Google Analytics 4?
• Je neemt GEEN historische data mee als je overstapt naar GA4
• Rapporteren en analyseren van data is anders en dus weer even wennen
• Conversietracking zal opnieuw ingesteld moeten worden
• Geen inzicht in data vanuit Google Search Console (en vele andere externe tools)
Wat moet er gebeuren?
Voor het instellen van Google Analytics 4 (GA4) dient een nieuwe GA4 property aangemaakt te worden. Daarbij moet er een Google Tag Manager (GTM) account aangemaakt worden (indien deze nog niet bestaat) die op de website wordt geplaatst. Binnen dit GTM-account wordt een nieuwe tag gekoppeld waarin de GA4 property toegevoegd wordt op alle webpagina’s. Verder zijn er nog een handvol instellingen die zowel op de site als binnen GA4 goed ingesteld moeten worden.
Hulp nodig met GA4?
Wees voorbereid op de toekomst van web analytics en ga aan de slag met Google Analytics 4. Mocht je met Google Analytics 4 aan de slag willen gaan en heb je hulp nodig? QStylez helpt je graag verder!